نگاهی گذرا به هنرهای تجسمی در سال 90
نوشته شده توسط : brezzers

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، سال 90 ، سالی پرباری برای عرصه هنرهای تجسمی بود و تصویب قانون خرید آثار هنری، یكی از مهمترین رویدادهای هنری این عرصه به شمار می‌رود.

تصویب قانون اختصاص یك دهم درصد از بودجه تملك دارایی نهادهای دولتی برای خرید آثار هنری، آرزوی دیرینه فعالان عرصه تجسمی بود كه اگر چه در ماه های پایانی سال، مجلس آن را تصویب كرد، اما باعث روشن شدن روزنه های امید در دل هنرمندان شد.

این قانون كه علاوه بر نگاه حمایتی نسبت به آثار هنرمندان، تلاشی برای پیوند میان هنر و اقتصاد است، به خروج هنرهای تجسمی از مهجوریت و مظلومیت كمك می‌كند. از این رو این قانون را می توان یكی از مهمترین رویدادهای هنری عرصه تجسمی درسالجاری دانست.

اگر چه از اجرایی شدن این قانون و كم و كیف توجه دستگاه های دولتی به این مصوبه هنوز گزارشی منتشر نشده است،اما این قانون را می توان نویدبخش آغاز حركتی برای رونق هنرهای تجسمی و هنرمندان دانست.

علاوه بر این، برپایی 5 دوسالانه در رشته های سفال و سرامیك، نگارگری، پوستر و نقاشی، جشنواره هنری 1404، برپایی گسترده چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و جشنواره هنر مقاومت از جمله فعالیت های حوزه هنرهای تجسمی در سال 90 بود.

این گزارش تلاشی برای مرور به مهمترین فعالیت های این عرصه است.

***دوسالانه سفال و سرامیك

دهمین دوسالانه سفال و سرامیك، 22 مهر در فرهنگسرای كومش سمنان و موزه هنر امام علی(ع) با نمایش 375 اثر آغاز شد و 29 آبان به كار خود پایان داد و در طول برگزاری آن بسیاری از چهره‌های گمنام هنر سفالگری توانستند آثار خود را در معرض دید تماشاگران و منتقدان بگذارند.

نقطه مثبت در این دوسالانه بررسی آثار و قیمت‌ گذاری از پیش تعیین شده ازسوی هنرمندان بود كه در صورت انتخاب اثری از سوی خریداران، توافق‌های نهایی انجام و با كارشناسی قیمت نهایی مشخص می شد. دهمین دوسالانه سفال و سرامیك میزبان 335 اثر از 196 هنرمند در 23 استان كشور بود.

**هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران

هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران با حضور 275 اثر از 226 هنرمند در بخش رقابتی در موزه هنرهای معاصر اصفهان به نمایش گذاشته شد و در بخش استادان 58 اثر از 35 هنرمند پیشكسوت و استادان نگارگری در موسسه فرهنگی، هنری صبا تهران ارائه شد. هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران تا پنجم دی ماه در موزه هنرهای معاصر اصفهان و موسسه فرهنگی، هنری صبا ادامه یافت.

***دهمین دوسالانه پوستر

در دهمین دو سالانه پوستر، در كنار بخش ملی، یك بخش بین المللی نیز داشتیم كه در آن تماماً به پوسترهایی پرداخته شد كه طی 4 سال گذشته یعنی از بی نال هشتم تا نهم به چاپ رسیده بود در این بخش علاوه بر ایران 43 كشور دیگر نیز شركت كردند، كه افزون بر 500 اثر به بخش مسابقه راه پیدا كرد. مجموعه آثار ملی و بین المللی كه به بخش مسابقه راه پیدا كرده اند 918 اثر بود كه از این میان حدود 400 اثر مربوط به بخش ملی است.

این نمایشگاه كه از سال 1372 به پیشنهاد مسعود شجاعی طباطبایی و محمدحسین نیرومند برگزار شد، در همه این سال‌ها بدون وقفه و منظم برگزار شده و مورد توجه هنرمندان قرار گرفت.

***هشتمین دوسالانه نقاشی

هشتمین دوسالانه ملی نقاشی ایران كه دی ماه امسال با موضوع نگاهی نو به مكتب هرات، برای معرفی جریان هنر معاصر ایران برگزار شد، یكی دیگر از اتفاقات عرصه هنرهای تجسمی در سال گذشته بود كه در آن علاوه بر نمایش آثار منتخب، كارگاه نقاشی و اكسپو برای فروش آثار هنری نیز برگزار شد.

این دوسالانه با 317 اثر از 286 هنرمند در بخش نگاهی نو به مكتب هرات و بخش آزاد و 50 اثر از 50 هنرمند پیشكسوت نقاشی از هشتم دی ماه در موسسه فرهنگی، هنری صبا آغاز شد. كارگاه دوسالانه نقاشی نیز با حضور 4 هنرمند در كاروانسرای عباسی نیشابور برگزار شد و آثار كارگاه در نگارخانه آرتین مشهد به نمایش گذاشته شد.

***ششمین دوسالانه مجسمه سازی

ششمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران دوم آبان ماه در فرهنگسرای نیاوران كار خود را آغاز كرد. این دوسالانه با گرامیداشت یاد حمیدالله رضایی كه پیش از این در تمامی برنامه‌های مجسمه‌سازی حضوری چشمگیر داشت، برگزارشد.

در این دوره از دوسالانه مجسمه‌سازی تهران از میان 626 اثر ارسالی به دبیرخانه 67 اثر از 67 هنرمند پذیرفته شد كه در این میان بیشترین شركت كننده با آمار 403 هنرمند از تهران و كمترین شركت‌كننده از استان سیستان و بلوچستان بود. در مجموع نیز هنرمندان 27 استان در این دوسالانه شركت كردند.

***چهارمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر

چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دوره های گذشته آن تفاوت بسیار داشت.این دوره از جشنواره در 9 رشته به چندین گرایش به صورت همزمان در تهران و 30 استان كشور برگزار شد.

هنرمندان رشته‌های نقاشی،مجسمه‌سازی‌، سفال، كاریكاتور، عكس، گرافیك، تصویر ‌سازی ‌، نگارگری و خوشنویسی آثارخود را در قالب این جشنواره به نمایش گذاشتند. علاوه بر آن 290اثر از هنرمندان برجسته و پیشكسوت در بخش مدعو این جشنواره در موزه هنرهای معاصر به نمایش عمومی درآمد.

در این جشنواره از میان بیش از 2هزار اثر رسیده یك هزار360 اثر به بخش رقابتی راه یافتند و در میان آثار دریافت شده در بخش بین‌المللی نیز 170 اثر در رشته‌های عكس، كاریكاتور، پوستر و نقاشی از كشورهایی مانند آمریكا، برزیل، ایتالیا، چین، لهستان و 50‌كشور دیگر در بخش رقابتی جشنواره به معرض نمایش گذاشته شد.

از جمله بخش های متفاوت این دوره از جشنواره با رقابت های سال های قبل،افزوده شدن بخش تصویرگری به رشته های رقابتی این جشنواره بود.با افزوده شدن این رشته به بخش های جشنواره چهارم ،مجالی برای رقابت هنرمندان تصویرگری كه بیش از 10 سال از برگزاری آخرین دوره دوسالانه‌اش می گذشت، فراهم شد.

ضمن اینكه به خاطر تاثیر رشته سینما و ارتباط این حوزه با رشته های هنر،برای نخستین بار بخش به عنوان فیلم های مستند و كوتاه با موضوع هنرهای تجسمی راه اندازی شد ،كه می توان آن را یكی از نكات مثبت این جشنواره دانست.

پیوند میان هنر هفتم و هنرهای تجسمی با نمایش 37 فیلم از تاریخ 5 تا 10 اسفند ماه شكل گرفت كه این فیلم ها از میان 130 فیلم ارسال انتخاب شده بودند.

زندگی 'علی اكبر صنعتی(نقاش و مجسمه ساز)،پرویزتناولی(هنرمند مجسمه ساز)،مرتضی ممیز(پدرگرافیك ایران)،محمد علی حدت (تصویرگر) و بهمن جلالی(عكاس برجسته) از جمله هنرمندانی بودند كه در این فیلم های مستند به زندگی و آثار و موفقیت های هنری آنها پرداخته شده بود.

تا پیش از این در هیچ كدام از جشنواره های فیلم كوتاه و یا بلند و حتی مستند بخش مجزایی به فیلم های تجسمی اختصاص نیافته بود،از این رو این فتح باب می تواند گام مهم و مثبتی برای معرفی رشته های مختلف هنری ،معرفی هنرمندان برجسته و آثار ارزشمند آنها بود تا در جریان رویدادها و رخدادهای مختلف كشور این مشاهیر و افتخارات عرصه هنر به دست فراموشی سپرده نشوند.

تولد جشنواره مد و لباس فجر

تولد جشنواره‌هایی به نام 'هنرهای تجسمی كودك و نوجوان' و ' مد و لباس فجر' كه در سال 90 برای اولین باربرگزار شد، از جمله رویدادهای عرصه هنرهای تجسمی بود.

درجشنواره 'مد ولبای فجر' هنرمندان مختلفی از رشته های طراحی و گرافیك آثار خود را در بخش پوشاك بانوان در رشته های مانتو،مقنعه و چادر با رویكرد فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی به این جشنواره ارسال كردند.

نخستین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی كودك و نوجوان نیز در دو گروه سنی 6 تا 9 سال و 10 تا 14 سال در رشته های نقاشی، تصویر سازی، كاریكاتور، طراحی، كلاژ (وصله كاری) و خوشنویسی برگزار شد و 120كودك و نوجوان از 20 استان كشور و پنج كشور ایتالیا، فرانسه، تاجیكستان، گرجستان و لبنان در كارگاه های تخصصی هر یك از رشته ها در هنرستان هنرهای زیبا با یكدیگر رقابت كردند.

این جشنواره با هدف توجه به ارزش و اهمیت هنر كودكان و نوجوانان، ایجاد بستر برای شناخت و رشد استعدادها و معرفی هنر كودكان و نوجوانان برگزار شد.

برپایی دوازدهمین دوسالانه عكس ،دهمین دوسالانه كاریكاتور و دومین دوسالانه خوشنویسی از جمله برنامه های حوزه هنرهای تجسمی درسال 90 بود كه برگزاری آنها به سال آینده موكول شد.

پیگیری چگونگی خرید آثارهنری از سوی دستگاه های و نهادهای دولتی تا تیرماه سال 91 از جمله مهمترین وظایف دفترهنرهای تجسمی وزارت ارشاد است. اجرای این قانون در نخستین سال اجرای آن كاستی ها و ایرادات این قانون را مشخص كرده و متولیان امر را به اصلاح و بهبود آن تشویق می كند.

امید است سال آینده با افزایش بودجه بخش هنرهای تجسمی فعالیت های مد نظر این بخش با كیفیت بهتری انجام شود و زمینه رشد این بخش را فراهم كند.

فراهنگ**9173**1588





:: برچسب‌ها: تابستان ,
:: بازدید از این مطلب : 470
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: